Vandaag hebben we groot Dilbeek op bezoek in Tienen voor de match tegen het B-team. Door de vele blessures, wordt de opstelling van de ploeg wat overhoop gesmeten. Om Vilvoorde, Dilbeek en Grimbergen achter ons te houden, is het belangrijk de match te winnen. Het wordt dus spannend.
Quarter1 (12-9)
De match start zeer moeizaam en traag. Er wordt vooral vanop de perimeter gespeeld en door het beperkt aantal offensive rebounds, zien we vooral een ping-pong langs beide zijdes. Dank zij 3 maal een 3-punter, wordt een bescheiden voorsprong gezet.
Quarter2 (6-12)
Quarter 2 is er eentje voor het collectief geheugenverlies. 2BSafe slaagt er niet in om echte druk op Dilbeek te zetten en zet veel te snel shoots zonder rebounds te pakken. Rommelig en traag. Coach Glenn probeert verschillende opstellingen maar de motor wil niet starten.
Quarter3(11-17)
Quarter3 is het quarter van de sputter. We zien in het begin wat mooie inside acties maar voor de rest wordt toch voornamelijk teruggevallen op de perimeter. Het ziet er niet zo goed uit en de sfeer binnen het team is subzero.
Quarter4(25-9)
In quarter4 zien we ineens enkele geslaagde acties van Faust en de motor slaat aan. Het vertrouwen binnen 2BSafe groeit en Brecht en Leander smijten enkele 3-punters. Dilbeek geraakt in paniek en door het snelle spel van Faust dank zij de mooie assists van het team, versplintert de defense van Dilbeek. De laatste 2 minuten kijkt 2BSafe nog steeds naar een achterstand maar de motor is een raket geworden. We komen op een punt en dan 2x een driepunter van Leander en Dilbeek stopt met spelen. De match is binnen.
Samenvatting:
Deze match was een echte triller. Bijna 3 quarters werd er matig tot slecht gespeeld gevolgd door een droomquarter. Waarschijnlijk is veel te verklaren door het feit dat de spelers elkaar moesten vinden. Er werd te weinig gebruik gemaakt van de snelheid van de jongere spelers en de defense werd regelmatig verwaarloosd. We hopen dan ook dat deze match de spelers dichter heeft gebracht en dat we op de volgende wedstrijd(en) een herhaling van quarter 4 mogen zien.
Vandaag organiseerde 2BSafe Tienen zijn peanuts tornooi met 16 enthousiaste teams.
Voor foto's, <klik hier>
Zoals beloofd, deze keer is het de beurt aan onze tweede U10 ploeg om de hoofdrol te spelen in een verslagje op de website en Facebook pagina van Basket Tienen.
Afgelopen zondag trokken we met onze jongens en meisje naar de Demerstad om GSG Aarschot het vuur aan de schenen te leggen. Met zijn zessen trokken ze weer die “retro” gele truitjes aan, deze keer met een nieuwe witte broek. (Zwarte Piet was vergeten om ook de nieuwe truitjes mee te brengen… de Sint heeft ondertussen beloofd om die zak na te sturen!).
Ze hadden er zin in, dat zag je aan de snoet van Tsane, Tuur, Ward, Sem, Louis C. en Maren! Gedreven begonnen ze aan hun wedstrijdje maar het werd al snel duidelijk dat we vandaag twee evenwaardige ploegjes hadden. De kans op een 1-1 uitslag was groot ;-) Het tempo lag bij momenten vrij hoog (en dat op zo een groot veld…) maar beide ploegjes hadden het vandaag moeilijk om een goede pas te geven en om die bal door de ring te krijgen. Verdedigend kregen we regelmatig mooie basket te zien, iedereen hield goed zijn mannetje uit de wedstrijd… maar aangezien Aarschot hetzelfde deed viel het spelletje natuurlijk ook af en toe stil. Even was er heel wat plezier toen een spelertje van Aarschot zich van ring vergiste… dit zien we haast elke wedstrijd gebeuren, maar dat vergeven we ze allemaal met veel plezier! Toch was het Tienen die vaak een stealtje kon meepikken en vooral naar het einde toe heel wat punten scoorden na een mooi afgeronde tegenaanval.
Samengevat, we zagen zondag een leuke wedstrijd waarin er regelmatig goed verdedigd werd. Het scoren verliep wat moeizaam maar dit werd ruim gecompenseerd door de gedrevenheid van onze spelertjes. Het werd een meer dan terechte 1-1 uitslag! Beide ploegjes kroonden zich als de morele winnaar, onze zondag kon alvast niet meer stuk!
Na de match van de kadetten is het aan de B-ploeg van 2BSafe Tienen in Scherpenheuvel. We starten met 11 tegen 11 dus we kunnen veel explosiviteit verwachten.
Quarter1 (17-12)
Joeri start de match met een driepunter. De sfeer zit er direct in. Dat laat CLEM niet zomaar gebeuren en ze slaan terug met 3x driepunter. De gretigheid van 2BSafe is te voelen maar door vooral focus te leggen op shots in combinatie met een lage rebound percentage, kan CLEM toch uitlopen. Strategie moet wat bijgestuurd worden.
Quarter2(18-8)
CLEM zet veel druk op 2BSafe en het aantal turn-overs loopt snel op. Er wordt veel te snel en slordig gespeeld bij 2BSafe Tienen.
Quarter3(14-18)
Het quarter begint slecht voor 2BSafe en we worden op 20 punten gezet. Glenn voert snel wissels uit waarbij combinaties worden gezocht tussen snelle spelers en de ervaren spelers. En de colle plakt zoals ze zeggen. We kunnen de achterstand terugbrengen naar 8 punten op CLEM. Dan slaat het noodlot toe. Twee spelers vallen met blessures uit en we moeten terug enkele punten weggeven.
Quarter4(25-17)
We starten met een verschil van 11 punten wat nog mogelijkheden biedt. Toch begint de foutenlast bij 2BSafe een probleem te vormen. Hierdoor krijgt CLEM meerdere vrije worpen wat met hun hitratio van 18/21 shots pijn doet. Ook willen de driepunters bij 2BSafe maar niet vallen en de rebounds an poging zijn voornamelijk voor CLEM. Het spel is gespeeld.
Samenvatting:
2BSafe was zeer gretig in de wedstrijd maar de shots vielen niet in het net. Door de lage rebound ratio in aanval werden de meeste shot pogingen van 2BSafe door CLEM omgezet in een tegenscore. CLEM was vandaag de sterkere ploeg. Vooral hun effeciëntie viel op: ratio 2-punt 16/40 (39%) , ratio 3-punt 8/15 (53%), shots 18/21 (85.7%)
[Stats zijn minder nauwkeurig wegens technische problemen in quarter1]
ratio 2-punt 17/46 (36.9%) - ratio 3-punt 4/17 (23.5%) - Shots 9/18 (50%) - Offense Rebounds 8/42 (19%) Defensive Rebounds 24/31 (77,4%) Steals/Turn-over 9/17 - Top score: Kenny(11), Falco/Jo(9) Top assists: Brecht
Vandaag trekken de kadetten U18 naar Scherpenheuvel. Scherpenheuvel is een goede middenmoot dus we mogen vooral de aandacht niet laten zakken.
Quarter1(16-15)
De kadetten beginnen zeer rommelig en er is weinig samenspel te vinden bij de kadetten. Vooral de zone-play door CLEM verwardt de spelers. Wel moet het gezegd worden dat CLEM 3 onterechte punten krijgt toegewezen door verwarring vanwege de klokbeheerder. Aandacht is dus noodzakelijk en beter zelf gezien als gehoord.
Quarter2(16-26)
Tijdens het tweede quarter beginnen de kadetten elkaar te vinden. Hierdoor zien we nu wel enkele mooie acties en door de verbeterde defense kan CLEM moeilijk volgen.
Quarter3(18-19)
CLEM probeert met sneller spel de achterstand terug op te halen, maar de ploegen zijn aan elkaar gewaagd.
Quarter4(10-23)
De kadetten herhalen het spel van quarter2 en kunnen nu met mooie acties de voorsprong nog vergroten.
Samenvatting:
Als we de 3 onterechte punten van quarter 1 niet meetellen, dan zien we dat CLEM eigenlijk elk quarter op volgen was aangewezen. Dit ondanks het regelmatig rommelige spel van de kadetten, is dit toch een teken dat de kadetten hard kunnen terugslaan. Met iets meer focus en betere afwerking, zijn de kadetten duidelijk een sterke ploeg. Ook een bijzondere vermelding voor Quinten en Emilio die een zeer mooie wedstrijd hebben gespeeld.
ratio 2-punt 37/75 (49.3%) - ratio 3-punt 1/4 (25%) - Shots 6/8 (75%) - Offense Rebounds 15/41 (36.5%) Defensive Rebounds 28/50 (56%) Steals/Turn-over 14/29 - Top score: Waut(20), Faust(16), Falco(14) Top assists: Falco(4), Waut(3)
Dit weekend was het voor vele spelers hun eerste echte wedstrijd. Plaats van het gebeuren was het sport'o'droom van Boutersem. Met 16 teams en meer dan 80 spelers werd het een leuke namiddag. Een leuke verrassing was dat de Sint met zijn pieten de vele kinderstemmetjes en het gelach had gehoord en daarom onverwacht is komen meekijken. Meer foto's en een video van het kindergeluk op de website van Basket United.
We schrijven zaterdagochtend 25/11/2017, 8u45 in Hal 2.
Op weg naar onze vertrouwde hal lijkt het of Tienen nog niet echt ontwaakt is, een lege parking, nog geen hardleerse lopers op de piste, enkel wat kleine baskettertjes en wat mama’s en papa’s die de koude wind trotseren om de zaal te gaan klaarzetten. Het is ondertussen een heus team geworden, die mama’s en papa’s. Iedereen komt helpen de zaal klaar te zetten, de tafelfuncties worden met plezier ingevuld en in de cafetaria staat er steeds een gemotiveerde barman/barvrouw achter de toog! De koffiekoeken worden zelfs stilaan een traditie… het maakt het vroege uur toch allemaal wat minder pijnlijk op deze manier.
To the point nu, we zijn hier om onze kleine helden aan het werk te zien! Onze B ploeg neemt het vandaag op tegen die beroemde, grommende beren uit Leuven. Altijd een speciale wedstrijd voor de Kweikertjes. Ze zien er niet echt “Tiens” uit, onze jongens, in een retro geel/rode uitrusting van “Lunchgarden”. Het heeft wel iets, maar toch, misschien brengt de Sint wel een splinternieuwe uitrusting mee?
Als je weet dat de wedstrijden van de U10 steeds officieel op 1-1 eindigen, dan is er van echte spanning dus ook niet echt sprake. Desalniettemin vliegen onze gasten er meestal onmiddellijk in en willen ze zo véél mogelijk die bal door de ring zien gaan… meestal zeg ik… vandaag lijken er toch nog een paar lekker onder hun warm dekentje te vertoeven. Coach Bart motiveert, roept, springt, tiert, lacht, … maar echt wakker zien we ze in de eerste helft niet worden. Gelukkig vliegen er toch ook een aantal Kweikertjes wel goed heen en weer, wordt er aan goed tempo gescoord hetgeen dan ook resulteert in Leuvense beren die geen weerwerk kunnen bieden en amper een bal door het net krijgen. Al bij al een makkelijke klus, die eerste helft.
Ligt het aan de banaan, het AA drankje, de koffiekoek tijdens de rust? Maar er lijken er toch een aantal te ontwaken bij de start van de tweede helft. Leuven komt nooit in de partij en berust op het feit dat ze toch niet gaan verliezen… die 1-1 weet je wel. Regelmatig laten onze spelertjes mooie basket zien, de bal wordt goed doorgespeeld naar de vrije ploegmaat, een jumpstop, een lay-up, we zien het allemaal de revue passeren. Afgewisseld door een spelertje die zich plots een keertje vergist van ring, een slaapkopje die zich helemaal niet bewust is van de aansturingen van coach Bart, kortom, leuk om zien en vooral, onze spelertjes hebben plezier op het veld! We zien elke week progressie bij onze jongens en meisje.
Samengevat, daar staan we heel graag een beetje te vroeg voor op dus!
Volgende week nemen we die andere U10 ploeg, U10 A, onder de loep tijdens hun wedstrijdje in Aarschot. Gelukkig om 10u30
De wedstrijd tegen de Leuven Bears beloofd een moeilijke te worden. Leuven is momenteel reeksleider en heeft nog geen enkele wedstrijd verloren.
Quarter1 (21-19)
De kadetten starten krachtig en laten Leuven geen kansen om shots te nemen. Hierdoor moet de match onder de ring worden gespeeld en zien we een man-to-man wedstrijd. 2BSafe blijkt duidelijk sterker.
Quarter2 (19-19)
Tijdens de wissels valt het op dat Leuven ook op de bank een zeer sterke ploeg heeft zitten. Ook over de foutenlast maakt Leuven zich geen zorgen. Dit terwijl bij de kadetten wel moet opgelet worden.
Quarter3 (13-19)
Daar Leuven zeer intensief blijft spelen zonder vertraging bij wissels, is de druk op de spelers van 2BSafe zeer hoog. Hierdoor laat de afwerking en de passing het soms afweten. Het wordt achtervolgen maar met een klein verschil.
Quarter4 (14-14)
Tijdens het laatste quarter begint 2BSafe af te glijden en gaat de frustratie doorwegen. Leuven is duidelijk te kloppen maar het team draait niet optimaal. Het gat van Q3 kan dan ook niet meer worden dichtgereden.
Samenvatting:
Leuven was zeker te kloppen daar ze geen echte uitschieters hadden bij de spelers maar door hun groot aantal spelers (12) van goed gemiddeld niveau, waren ze te sterk. Het kadetten team daarentegen had vooral problemen met de continue druk en heeft een spijtig record van 47 turn-overs tov 67 gemaakte punten. Als je kijkt naar de efficientie van shoots, dan is 2BSafe onklopbaar. Het mooie werk gaat verloren op de turn-overs. Werk aan de winkel dus op afwerking. We zien Leuven hopelijk nog terug in de 2de ronde en met een betere afwerking, moet het dan wel lukken.
ratio 2-punt 21/43 (48.8%) - ratio 3-punt 1/3 (33%) - Shots 22/32 (67%) - Offense/Defensive Rebounds 17/29 - Top score: Falco(21), Waut(20), Faust(18), Top assists: Faust(4), Noah(3)
Tijdens de heenwedstrijd was het Betekom dat in de eerste helft over onze benjamins heen walste. Excuses als ‘te laat wakker’, onvolledig en ziekjes verzachtten de pijn. Maar Betekom was die dag gewoon sterker.
Een heel ander verhaal dit weekend. Na de superprestatie van vorige week was er wel wat vertrouwen getankt. Misschien zelfs iets te veel. Wat overhaaste shots waar een pass beter was geweest en pech bij de afwerking zorgde er al snel voor dat Betekom enkele punten kon uitlopen. Maar, zoals je van echte terriërs kan verwachten, losten onze U12 de tegenstander deze keer niet. 12-14 na 10 minuten.
Zelfde spelpatroon in het tweede kwart. De Betekomse topscoorder (30ptn) bleef te makkelijk de weg naar de ring vinden. Tienen moest alles uit de kast halen om aan te klampen. Rust 24 – 28. Opvallend is dat de Tiense punten door zeven verschillende spelers gemaakt worden, Betekom teert eigenlijk maar op 1 speler.
Ook in het derde kwart waren de teams aan elkaar gewaagd. Stevig verdedigen en een goede arbitrage (waarvoor dank Jan en Cor) zorgden ervoor dat beide teams vaak aan de vrijworplijn stonden. 6/17 voor Tienen, 5/16 voor Betekom!? Tienen sluipt amper 2 puntjes dichter na het derde kwart (40-42).
Spelen op een groot veld heeft zijn voordelen. Aan beide kanten duikt de vermoeidheid op, maar het is de thuisploeg die nog een versnelling hoger schakelen kan. Verdedigend wordt alles eindelijk dicht gehouden en Betekom komt enkel nog tot shots van afstand. De bezoekers bezwijken onder de druk, Tienen groeit. Mathias en Merel vallen uit met 5 fouten, maar de buit is dan al binnen. Het laatste kwart (18-3!) is helemaal voor Tienen. Mooi en snel samenspel, volhouden tot het eind en er altijd in blijven geloven loont. Eindstand: 58-45
Een eervolle vermelding voor Robbe die met veel vertrouwen speelde en mooie dingen liet zien maar ook voor alle spelers die vanop de bank moesten invallen. Niet iedereen kreeg evenveel speelminuten in deze topmatch om de eerste plaats, maar toch was hun inzet torenhoog. Opnieuw een dikke proficiat voor team en coach.
Willen we in de toekomst nog wedstrijden winnen tegen ploegen van dit kaliber zal er echter nog veel geleerd moeten worden. Voetjes op de grond en de komende tegenstanders zeker niet onderschatten. Keep up the good work!
.... but it wouldn’t be nothing, without a woman or a girl… zelfs zonder sms’en was James Brown ook niet de meest vrouwvriendelijke artiest, maar dit had hij in 1959 wel al goed gezien… En niemand die dit weekend de U12-wedstrijd tegen Kortenberg Young Devils zag, kan dat nog ontkennen. Twee meisjes domineerden het veld zowel aan verdedigende kant als aanvallend. Nog lang geen duo als Wauters-Carpreaux of Meeseman-Mestdagh. Maar vraag het aan de neutrale toeschouwer, ze verdienen een compliment. Wat een vooruitgang hebben deze meisjes gemaakt sinds ze elke schoolvakantie samen naar Zonhoven trekken om er in een groep met de beste pupillenmeisjes uit heel Limburg te trainen en wedstrijden te spelen in gemengde teams met pupillen en kadetten.
Ik noem niet graag namen en punten omdat basketbal een teamsport is waarbij ELKE schakel onmisbaar is. Ook dit weekend was dit weer zo. Jordy neemt steeds meer rebounds en speelt ook zijn teammaten beter aan. Mathias, Fabian en Jayden lijken Europese kampioenen in het spelletje ‘tussen twee vuren’. Je weet wel, waar 2 of meer deelnemers om ter eerst de bal in het midden proberen te bemachtigen. Zij zijn de drie pitbulls tussen deze terriërs. Nand, Kobe en –op het eind in een glansrol- Robbe strooien kwistig met assists. Met nog 0,4 seconden op de klok is het Robbe die vanachter de baseline met een uitgemeten pass Pipa weet te bereiken aan de andere vrijworplijn, zo’n 20 meter verder. Aannemen en in de draai een buzzerbeater scoren was voor heel het team de kers op de taart… en voor één keer geef ik het toch even mee, voor Pippa was dit haar 34e punt van de wedstrijd. Samen met Merel, die ook verdedigend dit seizoen zo sterk staat dat ze weinig vrienden maakt bij de tegenstander, toonde ze wie dit keer het sterke geslacht was. Scoren wanneer het kan, altijd passen wanneer het moet. Geef mij toch maar Alicia Keys… Voor één keer wil ze misschien wel ‘These girls are on fire’ zingen.
Voor de volledigheid, de young devils waren echt geen engeltjes. Het was een stevige tegenstander die met goed basket het verschil tussen beide teams halverwege het derde kwart nog onder tien punten hield. Toch werd het uiteindelijk 76-41. Brecht, het mooie teamspel heeft deze groep aan jou te danken. Dikke proficiat.